Briefwechsel Eck - Übersicht Reformationsgeschichte
Nr. 214
Ulricus Zuinglius Gratiam et pacem a Domino,
ut veritatem aut recipias
aut non oppugnes, ut senatum
illustrissimum apud Bernam
vestrae disputationis
pigeat, quod nequiquam vobis
praedicabamus, et (quod
dicitur) »calculum omnino
reducere« velit eo, quod
videat et se et suos
"paralogisthänai" non
largitionem quorundam tum
tua praecipue adversarium
involvendi promtitudine, ne
dicam versutia. Tu ergo si
pietatem in pectore foves,
si veritatis studio flagras,
ad eam congressionem
accingere, in qua secum
congredietur in arena libera
et secura Zuinglius iste,
cum quo nuper nescio quam
vehementem pugnandi ardorem
habere mundo sive vere sive
fide probabas. Et
congredietur non in fossa,
ne rursus verum fatum esse
proverbium (»Cancer... in
fossa«). Quis vere
calumniari possit, sed in
capaci ac plano campo,
Bernae scilicet, urbe apud
Helvetios post unam et
alteram facile principe. Si
splendorem et amplitudinem
spectes, si vero maiestatem
atque fidem nulli secunda.
Haec est inclita Berna, ad
quam a balneis istis fumosis
provocabam, ne scilicet
infirmam ad contuendam
veritatem humani visus aciem
densae nebulae verborum ac
munerum obruerent:
pertrahere eo cum non potui,
quid enim possit homo? Sed
Deus ipse non oblitus
nostri, neque insolentiae
vestrae nunc ad eum locum
transtulit negotium. Per eum ergo te obtestor, per eius filii sanguinem, quo te redemit, per summam iustitiam, qua mundum iudicat, ut adsis atque ea lege adsis, ut Tigurum praetereundo invisas, si modo senatus munificentiam experiri placeat. Nos enim quo te nihil remoret de nostro; de nostro inquam omnem sumptum, quem ad hoc iter facies, restituemus etiam si ministro uno atque altero comitatus eris. Cogita quoque, quam non famae tuae consulturus esses, si eam aequam pugnam detractares. Vale, et Deo gloriam. Da ut venias. Tiguri prima die Novembris M.D.XXVII. |
Ulrich Zwingli an Johannes Eck,
Lehrer der Theologie in
Ingolstadt, dem scharfsinnigen
Mann. Wenn Du also Frömmigkeit im Herzen hegst und von Eifer für die Wahrheit brennst, mache Dich für dieses Treffen bereit, bei dem auf einem freien und sicheren Kampfplatz jener ZWINGLI mit einem, der neulich einen mir unbekannten Kampfeseifer gegenüber aller Welt, sei es in Werken oder im Glauben, gezeigt hat. Das Treffen wird nicht in Gräben stattfinden, damit nicht erneut das Sprichwort recht bekommt: »Der Krebs soll in die Grube kriechen«. Wer aber könnte mit Recht herummäkeln an einem derart geeigneten und »offenen Feld«, nämlich an Bern, jener Stadt, die bei den Schweizern eine der bedeutendsten ist? Wenn Du Glanz und Größe suchst, Würde und Treue, so steht sie keiner nach. Das nämlich ist das berühmte Bern, wohin mich in jenen Dampfbädern die Aufforderung erreichte, damit nicht eine nur menschliche Sicht die Wahrheit, die vielleicht zu schwach zur Verteidigung wäre, die Schärfe des dichten Nebels von Worten und Taten durcheinander brächte. Welcher Mensch könnte dorthin locken, wenn nicht ich? Doch Gott selbst vergißt uns nicht; noch liegt die Last Eures Übermutes auch auf diesem Ort. Durch Ihn beschwöre ich Dich also, durch das Blut Seines Sohnes, womit er Dich erlöst hat, durch die höchste Gerechtigkeit, mit der er die Welt richtet, daß Du anwesend bist und zwar in der Weise, daß Du in der Stadt vorbeikommst, wenn der Rat Dir diese Gunst gewährt. Was mich betrifft, bin ich Dir gegenüber bereit: ich meine, aller Aufwand an Geld, den Dich diese Reise kosten wird, wird Dir ersetzt, auch wenn Du den einen oder anderen Begleiter mitbringst. Bedenke auch, daß es Deinem Ansehen nicht gut bekommen würde, wenn Du diese Auseinandersetzung zwischen Ebenbürtigen nicht annimmst. Leb wohl, und Gott sei Ruhm und Ehre. Sieh zu, daß Du kommst! Zürich, am 1. November 1527. |