Briefwechsel Eck - Übersicht Reformationsgeschichte
Nr. 222
Als Rhegius neulich mit Eck in Augsburg zusammentraf und er diesen bat, ihn im Fall eines Irrtums im Glauben behutsam auf den Weg der Wahrheit zurückzuführen, wie er es einst als sein Lehrer der Philosophie des Aristoteles und der scholastischen Theologie in Freiburg tat, da hat ihn Eck auf sein »Enchiridion« und die Schrift »De sacrificio missae« verwiesen. Da die sorgfältige Lektüre dieser Bücher ihn nicht von der Unruhe seines Gewissens befreite, versprach ihm Eck in Gegenwart des Matthias Kretz und des Othmar Luscinius, auf seine Fragen hinsichtlich der Messe zu antworten. Daraufhin hat Rhegius seine »Responsio« verfaßt allein in der Hoffnung, die Wahrheit zu finden, jedoch nicht die der ihm vom Studium her bis zum Überdruß vertrauten Überlieferung, sondern die Wahrheit des Wortes Gottes, denn nur auf dieses könne sich sein Gewissen sicher stützen. Dazu hatte er mit Eck auch vereinbart, in einem moderaten Stil zu schreiben. Führende Theologen hatten ihm abgeraten, überhaupt auf Ecks Schrift zu antworten, aber er hat sich nach langem Zögern entschlossen, der Bitte Ecks in Augsburg zu folgen, dabei aber nur Schriftargumente zu verwenden. Daher möge sich Eck doch in einem neuen Buch zurückhaltend äußern und ihn nicht gleich zum Häretiker stempeln.
IOANNI ECCIO THEOLOGO AC
IUrisconsulto Urbanus
Rhegius Christum
sanctificationem nostram. Cum nuper Augustae convenissem, Ecci magnifice, atque instantissime precarer, ut si uspiam a sana fidei doctrina aberrassem, ea tu me errantem modestia in viam reduceres, qua me olim in Philosophia Aristotelis et Theologia scholastica praeceptor erudiisti, hic me protinus ad »locos« tuos »communes« et libros, quos »de Missae sacrificio« conscripsisti, remittebas, quos cum legisse me quidem perdiligenter, verum ea lectione nondum pacatam esse conscientiam meam faterer, et ante omnia, quae de Missa sentis, minus probarem, responsurum te mihi, si quid in libris tuis de Missa desyderarem, coram Matthia Cretzio et Othomaro Luscinio, ingenue pollicebaris. Quae igitur m remorantur quo minus de reiterando quotidie pro peccatis sacrificio tecum sentiam, hoc qualicunque libello in medium Christiana simplicitate adtuli, nihil aeque sitiens ac veritatem fidei, quam si hactenus non vidi, tuum fuerit ignorantem docere, non traditionibus hominum, quas iampridem usque ad nauseam imbibi, neque tamen melius habui, sed verbo Dei minime adulterato, quo uno conscientia nostra tuto nititur. Quemadmodum autem Augustae paciscebar tecum lenitatem stili, ita rursum, ne indignationi tuae frena laxes, te etiam atque etiam rogo, acrimonia enim illa odiosior adest negotio suscepto incommoda, ut absterrere a discenda veritate plures possit, quo allicere, et si velut nube quadam convitiorum me adobrueris, ubi quaeso grata veritatis lux effulgebit? At cur tam sero inquies? Non temere forsitan, nam ut caetera taceam, consulto hoc laboris respondendi tibi, summis quibusdam Theologiae principibus cedebam, quorum nonnullos strenue aliquoties ad scribendum hortatus sum, at ipsi perpetuo renuerunt, respondentes, libros tuos eius esse generis ut vel tacentibus eruditis, facile lectori non omnino stupido venturum sit in mentem, quid responderi ad tua argumenta oporteat, ut iam et ipse fuerim tua omnia silentio praeteriturus, nisi me coram ad proponendas dissentionis nostrae causas accendisses Augustae. Te itaque, si volente et iubente, libros tuos, Missalis sacrificii patronos denuo pellegi, quae infirma videbantur passim annotans, non ut convitiis responderem, sed ut paucis brevibusque argumentis citra virulentiam tecum agerem,, idque non ex commentariis hominum, sed scripturis canonicis et prophetiis fidei convenientibus, e quibus solis ad pugnam Christiani sua arma proferunt. Quare te rursus per Christum obsecro, ut in responsione tua stomachum cohibeas, nec in fratrem zeli praetextu aculeato iterum libro infrendeas, quod si me omnino indignum existimas cui parcatur, utpote »hairetikon anthropon«, iampridem tuo iuditio »autokatakriton«, hunc tamen honorem sacrosanctae scripturarum veritati deferto, qua modeste graviterque tractata lector inde pie doctus evadet potius quod mordax, haereses, schismata, seditiones et id genus probrosa nomina in illos torquere qui duri cervice, incircumciso corde et auribus, spiritui sancto veritatem docenti semper resistunt. Mihi hoc unum in votis est, ut veritatem liceat quod purissime intueri, et discere, utque voti compos efficiar. Dominum precor quo spiritum veritatis mittat, cuius magisterio queam prudenti simplicitate probare omnia, et quod bonum est tenere. Atque hic Christum mihi iratum imprecor, si quid hoc libello preter eius gloriam et Ecclesiae aedificationem quaesiero, itidem facturum te ut credam charitas iubet, que Apostolo teste, credit et sperat omnia. Gratia Domini tecum. Augustae Vindelicorum. Anno a nato Christo M.D.XXVII. ultima Martij. |
An Johannes Eck, dem Theologen und
Rechtsgelehrten, Urbanus Rhegius:
Christus sei unsere Hoffnung! Die Gnade des Herrn sei mit Dir! Aus Augsburg im Jahr seit Christi Geburt 1528 [nicht 1527!], am letzten Tag des März. |